Kom godt fra start med en go to market strategi


En god go to market strategi handler om, hvordan din virksomhed vil erobre et eller flere nye markeder. De virksomheder, der lægger en ordentlig strategi, er de virksomheder, der vinder i det lange løb. Chancen for, at de virksomheder stadig er på det nye marked et år efter ekspansionen, er større end for de virksomheder, som ikke har arbejdet efter en plan.

Læs med her og få gode tips til en succesfuld go to market strategi.

Vælg den rigtige platform

Et led i din go to market strategi bør være at vælge et godt værktøj at arbejde med.

Byg for eksempel din go to market strategi med Encode. Du skal ikke nødvendigvis vælge din platform, før du arbejder med din go to market strategi.

En platform som Encode har den fordel, at den er fleksibel. Det er derfor i høj grad muligt for dig at skræddersy den digitale løsning til netop din virksomhed. Platformen giver dig én løsning, som integrerer alle de features, der er nødvendige for, at din virksomhed kan blive klar til at indtage nye markeder. En platform som Encodes kan eksempelvis bruges af detailhandelen, forskellige instanser som for eksempel rekrutteringsvirksomheder, brands, forskellige former for producenter, finansielle virksomheder eller contentbureauer.

vækst

Platformens features

Det, en digital platform kan hjælpe med, er virksomhedens samarbejde på tværs af markeder og geografiske lokationer. For eksempel gør Encode det nemt at skabe marketingkampagner på tværs af kanaler. For eksempel er en af fordelene, at man kan nøjes med at skabe sit content én gang. Encode hjælper med at versionere den til forskellige kanaler.

Platformen gør det også nemt for virksomhedens afdelinger at arbejde på tværs af blandt andet fagligheder og streame møder online. Encode kan naturligvis integreres med virksomhedens forskellige systemer. For eksempel med jeres regnskabs- og økonomiprogram, e-commerce-system eller lokal lovgivning, som for eksempel skattemyndighederne.

Platformen er bygget op omkring en masse åbne moduler, som nemt kan tilpasses netop jeres behov. For eksempel kan I forme jeres helt unikke backend-løsning. Her kan I integrere jeres kundekartotek og andre databaser, som I har brug for at arbejde med på tværs af landekontorer. Jeres digitale løsning bør naturligvis arbejdes ind i jeres valgte go to market strategi. Eventuel under handlingsplanen.

Hvad skal I med en go to market strategi?

Netop manglende planlægning og et tilfældigt valg af eksportmarked er de elementer, der oftest spænder ben for virksomheders vækst på nye markeder. En ordentlig go to market strategi sikrer, at I prioriterer jeres indsats rigtigt. På sigt vil det kunne føre til et mersalg og konkurrencefordele. I bør sætte jer ind i, hvordan strukturen på det nye marked er, hvilke forskellige spillere I er oppe imod, hvordan jeres konkurrenter agerer og ikke mindst, hvor på markedet, der kan være plads til jer.

En succesfuld go to market strategi bør indeholde basale produktbeslutninger, segmentering og valg af målgrupper, en beskrivelse af typen af eksport, jeres positionering samt hvilke handlinger, der skal til for at opnå succes.